Hissin jälkiasennus arvo- ja museokohteisiin

Päivämäärä: 25.3.2024

Hissin jälkiasennus arvokohteeseen on tarkasti valvottua ja säädeltyä.

Nykyaikaisen hissin asentaminen vanhaan ja arvokkaaseen rakennukseen vaatii tietoa ja taitoa. Usein hissin jälki­asentaminen herättää myös risti­riitaisia tunteita – moni voi kokea, ettei hissi sovi arvokkaaseen miljööseen.

Cibes Amsliftin vankalla kokemuksella vanhoihinkin rakennuksiin on kuitenkin mahdollista jälki­asentaa hissi, joka kunnioittaa kohteen historiaa ja tyyliä.

Hissin jälkiasennus toteutetaan historiaa kunnioittaen

Vanhoihin rakennuksiin ei usein haluta tai edes voida asentaa massatuotanto­hissejä, vaan ne täytyy räätälöidä kohteen mukaan. Cibes Amsliftin toimitusjohtaja Juha Kivirannan mukaan se, että hissi sopii tyylillisesti ympäristöönsä, saattaa olla jopa rakennus­luvan edellytyksenä. Varsinkin suojelluissa kohteissa on tiukat rajoitukset, ja usein lausuntoa täytyy kysyä myös museoviranomaisilta.

- Arvokiinteistöissä tyypillisin ratkaisu on tehdä porras­kuilun keskelle aukko, johon hissi­kuilu asennetaan. Mitoitus on tarkkaa, sillä portaat täytyy kyetä säilyttämään mahdollisimman tilavina; hissi ei saa viedä yhtään enempää tilaa kuin on pakko, Kiviranta toteaa.

Arvokiinteistöihin asennetaan lähes yksinomaan hydraulihissejä, joiden etuna on niiden hiljaisuus. Hydrauli­hissien koneisto voidaan asentaa hissi­kuilun sijaan kauemmas, jopa kymmenen metrin päähän. Tällöin hissi­kuilun vaatima tila voidaan minimoida ja hissin sisä­tila maksimoida. Hydrauli­hissin yllä­pito on myös yksin­kertaista ja edullista.

- Lisäksi on tärkeää, että hississä toistuu saman aika­kauden tyyli kuin porras­käytävässäkin. Umpinaisen tai lasisen kuilun sijaan käytämme punos­verkkoa, joka sopii paremmin menneiden aika­kausien tyyliin. Tavoitteenamme on saada hissi näyttämään siltä, kuin se olisi ollut rakennuksessa aina, Kiviranta kuvailee.

Tavoitteenamme on saada hissi näyttämään siltä, kuin se olisi ollut rakennuksessa aina,
Kiviranta kuvailee.

Luotettava ja kokenut toimija

Hissin jälki­asennuksessa kannattaa luottaa kokeneeseen toimittajaan, jotta loppu­tuloksesta saadaan taatusti laadukas. Ruotsissa 75 vuotta sitten perustetun Cibesin rinnalle kasvanut kotimainen Amslift onkin nykyään Suomen johtava hydrauli­hissien toimittaja. Lähes kolmekymmentä­vuotias, Turussa perustettu yritys on toteuttanut hissien jälki­asennuksia hyvällä menestyksellä.

- Varsinkin Helsingin kanta­kaupungilla kulkiessa tuttuja osoitteita tulee vastaan niin paljon, että olen oivaltanut asentamiamme hissejä olevan lähes kaikkialla. Meillä on laaja valikoima hissi­ratkaisuja – laajempi kuin millään muulla alan toimijalla Suomessa. Tästä johtuen meiltä löytyy myös runsaasti erilaisia keinoja saada hissi sovitettua tyylikkäästi rakennukseen.

Amslift-merkkiset jälkiasennus­hissit valmistetaan aina mittatilaus­työnä. Hissiin yritetään aina linkittää jollain tavalla myös rakennuksen ja porras­käytävän ulkonäköä, ja Kivirannan mukaan koko hissien valmistus­tapa perustuukin perusteelliseen esiselvitykseen.

- Mikäli saamme mallin, pystymme tekemään hissiin vaikkapa rakennuksen oman mallin mukaiset vetimet. Juuri oikean­laisten materiaalien löytäminen voi toisinaan vaatia hieman ponnisteluja, mutta vuosien varrella karttuneesta tieto­taidosta ja kasvaneista verkostoista on tässä apua. Hyvien yhteistyö­kumppanien avulla kalliiltakin kuulostavat yksityis­kohdat voidaan usein toimittaa peräti vakio­vaihtoehtoja vastaavalla kustannustehokkuudella.

Jälkiasennushissi voittaa puolelleen

Kiviranta toteaa, että monien muiden rakennus- tai asennus­hankkeiden tavoin myös hissien jälkiasennus­projektit etenkin vanhoihin arvo­rakennuksiin voivat aiheuttaa vasta­lauseita. Hän pitää tätä täysin inhimillisenä, mutta muistuttaa samalla asennus­päätöksen monista eduista.

- Tärkeimpänä positiivisena puolena on luonnollisesti se, että hissi parantaa esteettömyyttä ja asumis­mukavuutta etenkin ikääntyneiden ja liikunta­rajoitteisten asukkaiden näkö­kulmasta. Kerrostalo­kiinteistössä jälkiasennus­hissi nostaa myös yksittäisen osakkeen arvoa, mikä mahdollistaa paremman vuokra­tuoton ja helpottaa asunnon myyntiä.

Kiviranta mainitsee myös ARA:n myöntämän hissi­avustuksen, joka voi kattaa jopa 35 % hyväksytyistä korjaus­kustannuksista. Lisäksi hissin jälki­asennukseen voi saada kaupunki- tai kunta­kohtaista avustusta.

Kun jälkiasennusprojekti sitten saadaan maaliin ja on palautteen aika, kertoo Kiviranta hissin asennusta vastustaneiden positiivisen palautteen lämmittävän mieltä aivan erityisesti.

- On hienoa saada aikaan sellaisia toteutuksia, että hissiin alun perin varauksella suhtautuneet tulevat kiittelemään. Parhaat kommentit liittyvät siihen, että loppu­tulos näyttää siltä kuin hissi olisi ollut rakennuksessa aina.

Tutustu jälkiasennusratkaisuihimme tarkemmin tästä tai kysy lisää.

Lisää jälkiasennusprojekteista Cibes Amsliftin YouTube-kanavalla

Referenssihankkeet Cibes Amslift Oy

Tieteiden Talon peruskorjaus Helsinki

Tieteiden Talon peruskorjaus Helsinki

Sisp. korjaus | Helsinki | 8 milj. €

Tieteiden talo Helsingin Kruununhaassa, arkkitehti Elsa Arokallion 1920-luvul...

As Oy Fleminginkatu 5
Mall of Tripla ja Triplan pysäköintilaitos

Mall of Tripla ja Triplan pysäköintilaitos

Uudisrakennus | Helsinki | n. 600 milj. €

Helsingin Pasilan ytimeen rakentuva 1,2 miljardin euron arvoinen Tripla-kokon...

Tripla/Pasilan asema

Tripla/Pasilan asema

Uudisrakennus | Helsinki | Ei tiedossa

Uudisrakennuskohde rakennustyyppiluokassa rautatieasemat, paikkakunnalla Hels...

Tilaa Rakennusfaktan uutiskirje – saat tuoteuutiset viikoittain sähköpostiisi