Helsinki-Vantaan terminaalin laajennus

Helsinki-Vantaan terminaali 2:n laajennushanke on merkittävä osa lentoaseman kehitysohjelmaa, jonka myötä otettiin käyttöön uusi matkakekus, yhteys kehäradan asemalle sekä uusi pysäköintirakennus. Energiatehokkuuteen ja ympäristöystävällisyyteen panostava laajennus toteutettiin allianssimallilla, jonka suunnittelu alkoi vuonna 2017 ja rakentaminen vuonna 2019. Hankkeessa korostuvat energiansäästö, älyvalaistus sekä aurinkopaneelit.

RPT SMART tehostaa ja nopeuttaa jokapäiväistä työntekoasi. RPT SMARTin kautta saat tiedon kaikista Suomen rakennushankkeista ja työmaista.
RPT SMART

Mukana olleet yritykset

Innogreen


Wilo Finland Oy

Wilo toimitti Helsinki-Vantaan lentoasemalle talotekniikan pumput.


Puucomp Oy Ab

Rekkalasteittain rimaelementtejä ja valtavasti CWP-viilulevyjä

Puumateriaalit tuovat tunnelmaa koko uudelle alueelle. Ison Aukion seinät ovat puuta korkealle kohoavaan kattoon saakka, lukuun ottamatta tilaa kiertävää maisemanäyttöä. Puuseinät ovat myös pohjana tilassa heijastettaville infoteksteille ja kuvioille. Puuta löytyy myös kauppakäytävän katosta ja seinistä - ja muistakin alueista. Näiden uusimpien tilojen kaikki seinien ja kattojen puupinnat ovat Puucompin materiaaleja. Asennuksesta on vastannut Oivatuote.


Vitrea Oy

Tuote: BC-E Pistekiinnitysjärjestelmä, S-crossfin -kiinnike. Lasityyppinä 12 mm, karkaistu, hst-testattu float-lasi.

Uponor Suomi Oy

Lentokoneiden seisontapaikat lumesta vapaaksi

Finavian järjestelmäpäällikkö Reijo Särkkä kertoo, että Uponorin lämmitysputkistoon liittyvät tuotteet ovat aiemmista Helsinki-Vantaan lentoaseman asematasoprojekteista tuttuja, mutta huomattavasti pienemmässä mittakaavassa. Nestekiertoisesta  betonilaatan lämmityksestä on saatu positiivisia  kokemuksia ja näin ollen siihen päädyttiin tässäkin hankkeessa. 

- Kaikkiaan lämmitysputkistojen rakentaminen liittyy 16 suuren laajarunkolentokoneen seisontapaikan rakentamiseen non-Schengen terminaalin laajennusten yhteydessä. Hankkeen toteutusaikaonvuosina 2016-2020, vahvistaa Finavian järjestelmäpäällikkö Reijo Särkkä

Pääurakoitsijana toimivan Destian vastaava työnjohtaja Jarmo Grön kertoo mittakaavan olevan suuri ja esimerkiksi putkien määrää työmaalla on ollut valtava, melkein 300 kilometriä. Uponor on ollut vahvasti mukana suunnittelussa jatoteutuksessa, sillä alan ja tuotteiden asiantuntemus on olennaista. 

- Kokonaisuutena hanke oli vaativa aina suunnittelusta ja simuloinneista asennukseen sekä käyttöönottoon. Pystyimme tuomaan lisäarvoa lämmityssuunnitteluun oman osaamisemme kautta ja kokemuksia haettiin sisäisesti aina Pohjois-Amerikkaa myöten. Kaukolämmöllä lämmitettävä nestekiertoinen lumensulatus on herättänyt mielenkiintoa myös muissa maissa eikä vähiten sen vuoksi, että Helsinki-Vantaan lentokenttä on jo entuudestaan tunnettu hyvästä toiminnasta talven ääriolosuhteissa, Uponorin tuoteryhmäpäällikkö Mikko Nieminen korostaa. 


Arkkitehti
Arkkitehtitoimisto ALA Oy
Arkkitehti
Arkkitehtitoimisto HKP Oy
Automaatiosuunnittelija
Ramboll Finland Oy
Automaatiourakoitsija
Consti Talotekniikka Oy
I-suunnittelija
Ramboll Finland Oy
I-urakoitsija
Consti Talotekniikka Oy
LV-suunnittelija
Ramboll Finland Oy
LV-urakoitsija
Consti Talotekniikka Oy
Maanrakennusurakoitsija
Kreate Oy
Perustusurakoitsija
Kreate Oy
Purku-urakoitsija
Lotus Demolition Oy
Rakennesuunnittelija
Ramboll Finland Oy
Rakennusurakoitsija
SRV Rakennus Oy
Rakennuttaja
Finavia Oyj
Rakennuttajakonsultti
Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
Sprinkleriurakoitsija
Consti Talotekniikka Oy
Sähkösuunnittelija
Ramboll Finland Oy
Sähköurakoitsija
Quattroservices Oy

Liitetyt tuotteet

Lumensulatus

Lentokoneiden seisontapaikat lumesta vapaaksi

Finavian järjestelmäpäällikkö Reijo Särkkä kertoo ...


ArborLine rimaelementit

Rekkalasteittain rimaelementtejä ja valtavasti CWP-viilulevyjä

Puumateriaalit tuovat tunnelmaa ko ...


Viherseinät

Viherseinä viihtyy parhaiten sisätilassa, jossa lämpötila pysyy yli 15 asteen. Hetkellisiä tempauksia varten v ...


Julkisivulasien kiinnitysjärjestelmät

Tuote: BC-E Pistekiinnitysjärjestelmä, S-crossfin -kiinnike. Lasityyppinä 12 mm, karkaistu, hst-testattu float ...


Kaupalliset rakennukset

Wilo toimitti Helsinki-Vantaan lentoasemalle talotekniikan pumput.


Hanketiedot

Helsinki-Vantaan lentoaseman T2 terminaalin laajennus- ja muutostyö Vant
Hki-Vantaan lentoas. T2 terminaalin laaj.+ muutostyö
Vantaa
Uusimaa
Arvo(Milj.):
400 milj. €
Urakkatyyppi:
Allianssiurakka
Brutto-ala:
128000
Aloitus:
Tammikuu 2019
Valmistuminen:
4. vuosinelj 2022
Rakennusaika:
48 Kuukautta
Luotu:
2017
Päivitetty:
2020-03-19

Samankaltaiset referenssihankkeet

Gardemoen

Gardemoen

Oslo

Norjan suurimman lentokentän Gardemoenin kautta kulkee Oslossa vuosittain yli...


Helsinki-Vantaan lentoaseman ulkomaanterminaalin laajennus

Helsinki-Vantaan lentoaseman ulkomaanterminaalin laajennus

Laajennus | Vantaa | 143,00 MEUR

Laajennuskohde rakennustyyppiluokassa lentoterminaalit, paikkakunnalla Vantaa...


Ivalon lentoaseman terminaalin laajennus ja saneeraus

Ivalon lentoaseman terminaalin laajennus ja saneeraus

Laajennus | Inari | 10,00 milj €

Ivalon lentoterminaali kasvoi lähes kolminkertaiseksi pari vuotta kestäneen...


Lentokentän taukotila Finavialle

Lentokentän taukotila Finavialle

Vantaa

Taukotila Finavia Oyj:n matkatavaroiden käsittelyhalliin työntekijöiden käytt...


Tilaa Rakennusfaktan uutiskirje – saat tuoteuutiset viikoittain sähköpostiisi