Helsinki-Vantaan terminaalin laajennus

Helsinki-Vantaan terminaali 2:n laajennushanke on merkittävä osa lentoaseman kehitysohjelmaa, jonka myötä otettiin käyttöön uusi matkakekus, yhteys kehäradan asemalle sekä uusi pysäköintirakennus. Energiatehokkuuteen ja ympäristöystävällisyyteen panostava laajennus toteutettiin allianssimallilla, jonka suunnittelu alkoi vuonna 2017 ja rakentaminen vuonna 2019. Hankkeessa korostuvat energiansäästö, älyvalaistus sekä aurinkopaneelit.

RPT SMART tehostaa ja nopeuttaa jokapäiväistä työntekoasi. RPT SMARTin kautta saat tiedon kaikista Suomen rakennushankkeista ja työmaista.
RPT SMART

Mukana olleet yritykset

Innogreen


Wilo Finland Oy

Wilo toimitti Helsinki-Vantaan lentoasemalle talotekniikan pumput.


Aulis Lundell Oy

TERMOPROFIILIT MAHDOLLISTAVAT UPEAN JULKISIVUN

Helsinki-Vantaa lentokentän Terminaali 2 laajennus on erinomainen tunnustus laadukkaasta teräsrakentamisesta kestävässä rakentamisessa. Uuden osan elementtijulkisivujen runkoihin on käytetty noin sata tonnia Aulis Lundell Oy:n valmistamaa termorankaa. Termorangat ovat tehty ympäristöystävällisestä kuumasinkitystä teräsohutlevystä niin, että termorankaelementtien jokainen profiili on mahdollista irrottaa elementistä ja käyttää uudestaan. Aulis Lundell Oy:n termorankojen nousevalla reikämuodolla saavutetaan parhaat lämpötekniset- ja lujuusarvot.

Rakennuksen teräsrunko on toteutettu betonitäytteisin liittopilarein ja deltapalkein. Poikkeuksen muodostaa lähtevän liikentee aula, jossa salmiakin muotoiset liittopilarit kannattelevat jänneväliltään 48 metrin ristikkorakennetta. Muita teräsrunkorakenteita rakennuksessa on yhteensä noin 2400 tonnia.

Teräs on materiaalina sataprosenttisesti kierrätettävää, jos profiileille ei enää löydetä uutta hyötykäyttöä tuotteina. Romuteräksen hyödyntäminen pienentää uuden teräksen valmistuksen hiilidioksidipäästöjä jopa 80 prosenttia.

Suomalainen teräsrakentaminen palkittu maailmalla

Helsinki-Vantaan Terminaali 2 on menestynyt eri kilpailuissa. Kohde voitti vuonna 2023 European Steel Design Award -palkinnon. Palkinto jaettiin Euroopan teräsrakenneyhdistyksen kattojärjestön järjestämässä teräsrakenteiden suunnittelukilpailussa. Jäsenmaat nimesivät kilpailuun useita teräsrakentamisen projekteja ja näiden kohteiden joukosta palkintolautakunta valitsi kilpailun kriteerit täyttävät voittajat. Helsinki-Vantaan Terminaali 2 koki myös menestystä Vuoden Teräsrakenne -kilpailussa voittaen palkinnon vuonna 2021.


Uponor Suomi Oy

Lentokoneiden seisontapaikat lumesta vapaaksi

Finavian järjestelmäpäällikkö Reijo Särkkä kertoo, että Uponorin lämmitysputkistoon liittyvät tuotteet ovat aiemmista Helsinki-Vantaan lentoaseman asematasoprojekteista tuttuja, mutta huomattavasti pienemmässä mittakaavassa. Nestekiertoisesta  betonilaatan lämmityksestä on saatu positiivisia  kokemuksia ja näin ollen siihen päädyttiin tässäkin hankkeessa. 

- Kaikkiaan lämmitysputkistojen rakentaminen liittyy 16 suuren laajarunkolentokoneen seisontapaikan rakentamiseen non-Schengen terminaalin laajennusten yhteydessä. Hankkeen toteutusaikaonvuosina 2016-2020, vahvistaa Finavian järjestelmäpäällikkö Reijo Särkkä

Pääurakoitsijana toimivan Destian vastaava työnjohtaja Jarmo Grön kertoo mittakaavan olevan suuri ja esimerkiksi putkien määrää työmaalla on ollut valtava, melkein 300 kilometriä. Uponor on ollut vahvasti mukana suunnittelussa jatoteutuksessa, sillä alan ja tuotteiden asiantuntemus on olennaista. 

- Kokonaisuutena hanke oli vaativa aina suunnittelusta ja simuloinneista asennukseen sekä käyttöönottoon. Pystyimme tuomaan lisäarvoa lämmityssuunnitteluun oman osaamisemme kautta ja kokemuksia haettiin sisäisesti aina Pohjois-Amerikkaa myöten. Kaukolämmöllä lämmitettävä nestekiertoinen lumensulatus on herättänyt mielenkiintoa myös muissa maissa eikä vähiten sen vuoksi, että Helsinki-Vantaan lentokenttä on jo entuudestaan tunnettu hyvästä toiminnasta talven ääriolosuhteissa, Uponorin tuoteryhmäpäällikkö Mikko Nieminen korostaa. 


Puucomp Oy Ab

Rekkalasteittain rimaelementtejä ja valtavasti CWP-viilulevyjä

Puumateriaalit tuovat tunnelmaa koko uudelle alueelle. Ison Aukion seinät ovat puuta korkealle kohoavaan kattoon saakka, lukuun ottamatta tilaa kiertävää maisemanäyttöä. Puuseinät ovat myös pohjana tilassa heijastettaville infoteksteille ja kuvioille. Puuta löytyy myös kauppakäytävän katosta ja seinistä - ja muistakin alueista. Näiden uusimpien tilojen kaikki seinien ja kattojen puupinnat ovat Puucompin materiaaleja. Asennuksesta on vastannut Oivatuote.


Vitrea Oy

Tuote: BC-E Pistekiinnitysjärjestelmä, S-crossfin -kiinnike. Lasityyppinä 12 mm, karkaistu, hst-testattu float-lasi.
Arkkitehti
Arkkitehtitoimisto ALA Oy
Arkkitehti
Arkkitehtitoimisto HKP Oy
Automaatiosuunnittelija
Ramboll Finland Oy
Automaatiourakoitsija
Consti Talotekniikka Oy
I-suunnittelija
Ramboll Finland Oy
I-urakoitsija
Consti Talotekniikka Oy
LV-suunnittelija
Ramboll Finland Oy
LV-urakoitsija
Consti Talotekniikka Oy
Maanrakennusurakoitsija
Kreate Oy
Perustusurakoitsija
Kreate Oy
Purku-urakoitsija
Lotus Demolition Oy
Rakennesuunnittelija
Ramboll Finland Oy
Rakennusurakoitsija
SRV Rakennus Oy
Rakennuttaja
Finavia Oyj
Rakennuttajakonsultti
Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
Sprinkleriurakoitsija
Consti Talotekniikka Oy
Sähkösuunnittelija
Ramboll Finland Oy
Sähköurakoitsija
Quattroservices Oy

Liitetyt tuotteet

Kaupalliset rakennukset

Wilo toimitti Helsinki-Vantaan lentoasemalle talotekniikan pumput.


Viherseinät

InnoGreen tarjoaa kattavan valikoiman viherseinäratkaisuja, jotka ovat sekä näyttäviä että kestäviä. että ekol ...


Lumensulatus

Lentokoneiden seisontapaikat lumesta vapaaksi

Finavian järjestelmäpäällikkö Reijo Särkkä kertoo ...


Julkisivulasien kiinnitysjärjestelmät

Tuote: BC-E Pistekiinnitysjärjestelmä, S-crossfin -kiinnike. Lasityyppinä 12 mm, karkaistu, hst-testattu float ...


Termoprofiilit

Ulkoseinän kantavat lämpörangat soveltuvat elementtituotantoon sekä pre cut toimituksiin työmaalle.


ArborLine rimaelementit

Rekkalasteittain rimaelementtejä ja valtavasti CWP-viilulevyjä

Puumateriaalit tuovat tunnelmaa ko ...


Hanketiedot

Helsinki-Vantaan lentoaseman T2 terminaalin laajennus- ja muutostyö Vant
Hki-Vantaan lentoas. T2 terminaalin laaj.+ muutostyö
Vantaa
Uusimaa
Arvo(Milj.):
400 milj. €
Urakkatyyppi:
Allianssiurakka
Brutto-ala:
128000
Aloitus:
Tammikuu 2019
Valmistuminen:
4. vuosinelj 2022
Rakennusaika:
48 Kuukautta
Luotu:
2017
Päivitetty:
2020-03-19

Samankaltaiset referenssihankkeet

Gardemoen

Gardemoen

Oslo

Norjan suurimman lentokentän Gardemoenin kautta kulkee Oslossa vuosittain yli...


Helsinki-Vantaan lentoaseman ulkomaanterminaalin laajennus

Helsinki-Vantaan lentoaseman ulkomaanterminaalin laajennus

Laajennus | Vantaa | 143,00 MEUR

Laajennuskohde rakennustyyppiluokassa lentoterminaalit, paikkakunnalla Vantaa...


Ivalon lentoaseman terminaalin laajennus ja saneeraus

Ivalon lentoaseman terminaalin laajennus ja saneeraus

Laajennus | Inari | 10,00 milj €

Ivalon lentoterminaali kasvoi lähes kolminkertaiseksi pari vuotta kestäneen...


Lentokentän taukotila Finavialle

Lentokentän taukotila Finavialle

Vantaa

Taukotila Finavia Oyj:n matkatavaroiden käsittelyhalliin työntekijöiden käytt...


Tilaa Rakennusfaktan uutiskirje – saat tuoteuutiset viikoittain sähköpostiisi

Sulje