K-Market Ritaharju rakennettiin Paroc-elementeillä tiiviiksi ja energiatehokkaaksi

Päivämäärä: 23.1.2013

Oulun Rita-aukiontielle loppuvuodesta 2012 avattu K-Market Ritaharju edustaa toteutukseltaan uusimmat vaatimukset täyttävää energiatehokasta rakentamista. Ruokakesko Oy:n rakennuttama ja KTC Group Oy:n urakoima liki 800-neliöinen liikerakennus saavutti tiiveysmittauksessa passiivitalon rajaksi asetetun ilmanvuotoluvun.

Myymälärakennuksen ulkoseinissä käytetyt Paroc-elementit ovat julkiseen rakentamiseen suunniteltuja teräspintaisia sandwichelementtejä, joiden ydin on paloturvallista Parocin kivivillaa. Paroc on kehittänyt elementtijärjestelmää vuodesta 1986 ja se on mahdollistanut hallirakennusten energiatehokkuuden parantamisen.

Rakentajat ja arkkitehdit ovat ottaneet elementit positiivisesti vastaan. ”Paroc-elementit täyttävät ilmatiiveyden osalta Keskon uudisrakentamiselle asettamat korkeat vaatimukset – K-Market Ritaharjun saavuttama ilmatiiveys n50 arvo oli 0,4 1/h”, työpäällikkö RKM Ari Tihinen KTC-Groupista kertoo. ”Elementtien selkeät detaljipiirustukset puolestaan helpottavat huolelliseen lopputulokseen pääsemistä.”

Energiakustannukset kuriin

Ruokakesko Oy kiinnittää rakennuttamisessa erityishuomiota rakennusvaipan lämmöneristyskykyyn ja ilmatiiveyden parantamiseen, millä on suuri merkitys energiatehokkuuteen. Optimoiduilla ratkaisuilla pyritään koko rakennuksen elinkaarenaikaisten kustannusten ja ympäristövaikutusten minimoimiseen. Kiinteistöjen ekotehokkuus onkin yksi toimialan parhaista.

”Kesko osallistuu aktiivisesti energiakeskusteluun ja energia-alan lainsäädännön kehittämiseen Suomessa. Lisäksi olemme sitoutuneet kaupan energiatehokkuussopimuksessa parantamaan energiankulutustamme 65 GWh:n verran vuoden 2016 loppuun mennessä. Tämä vastaa reilun 3200 omakotitalon vuotuista energian kulutusta”, Ruokakeskon rakennuspäällikkö Pasi Rytkönen kertoo.

K-Market Ritaharjun kohdalla tiiveystavoitteeksi asetettiin 0.6 1/h, joka on suurin sallittu ilmanvuotoluku passiivitaloille. Tämä arvo alitettiin selvästi eli saavutettiin passiivitaloille asetettu tiiviysvaatimus. ”Tiukkojen tavoitteiden asettamisella jo tarjouspyyntövaiheessa pyrimme varmistamaan, että myös rakentaja suhtautuu energiatalouden kannalta tähän erittäin tärkeään asiaan sen vaatimalla vakavuudella”, Rytkönen sanoo.

Uudessa liikerakennuksessa on tehty myös muita kestävän kehityksen ratkaisuja. Kohteen vesikaton pinnoituksessa käytettiin materiaalia, joka neutraloi ilmasta haitallisia typenoksidipäästöjä. Lisäksi myymälän kaikki pakastealtaat ovat kannellisia. Niiden ansiosta energiaa säästyy 30-40 prosenttia kannettomiin altaisiin verrattuna.

Paroc tarjoaa osaamista suunnitteluun

Paroc-elementtijärjestelmän toimittamisesta, detaljisuunnittelusta sekä teknisestä tuesta vastannut Paroc konsultoi hanketta myös koko rakennuksen ilmatiiveyden saavuttamisen osalta.

”Onnistuneeseen lopputulokseen päästään, mikäli jo hankkeen suunnitteluvaiheessa huomioidaan kaikki energia- ja kustannustehokkuuteen vaikuttavat asiat ja materiaalivalinnat sekä sisäilmalle asetettavat kriteerit”, Paroc Panel System myyntipäällikkö Juha Laihonen sanoo. ”Mikäli rakennushankkeelle haetaan Leed- tai Breeam-ympäristösertifikaattia, auttavat tuotteillemme laaditut selvitykset pisteytyksen laskennassa.”

Paroc Panel System on Paroc Groupin tytäryhtiö, joka valmistaa Paroc-elementit yhtiön Paraisten tehtaalla.

Paroc on Itämeren alueen johtava energiatehokkaiden eristeratkaisujen valmistaja. Toimintamme kulmakiviä ovat asiakas- ja henkilöstölähtöisyys, jatkuva innovaatio, kannattava kasvu sekä kestävä kehitys. Paroc-tuotteita ovat rakennuseristeet, tekniset eristeet, laivaeristeet, rakennuselementit ja akustointituotteet. Tuotteet valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Liettuassa ja Puolassa sekä vuodesta 2013 eteenpäin myös Venäjällä. Myyntitoimistoja ja edustustoja on 13 maassa Euroopassa. Paroc Groupin omistaa ryhmä pankkeja ja muita institutionaalisia sijoittajia sekä vähemmistöomistajana Parocin henkilöstö. Liikevaihtomme vuonna 2011 oli 405 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä keskimäärin 1 990.

Lisätietoa:
Juha Laihonen, myyntipäällikkö, Paroc Panel System Oy Ab, p. 0400 902 759, [email protected]
tai
Anne-Maarit Sepling, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Paroc Group Oy, p. 040 670 80 33, [email protected]

tai oheisella informaatiopyyntölomakkeella.

Tilaa Rakennusfaktan uutiskirje – saat tuoteuutiset viikoittain sähköpostiisi