Katse tulevaisuuteen
GARO on valmistanut satojatuhansia moottorinlämmittimiä ja pistorasioita, joten tiedämme tarkalleen, miten tuotteet saa kestämään pohjoisissa oloissa. Kaukonäköisyytemme, kokemuksemme, osaamisemme ja innovatiivisuutemme ansiosta pystymme tarjoamaan ainutlaatuisen ja laajan valikoiman ajoneuvojen latausasemia. Tuotevalikoimaamme kuuluu niin yksinkertaisia omakotitalojen latauslaitteita kuin tehokkaita pikalatausasemiakin. Lisäksi kehitämme myös alan tuntemusta ja tiedotusta erilaisten koulutusten avulla. Tervetuloa tutustumaan Pohjoismaiden johtavan sähköautojen latausinfrastruktuuritoimittajan valikoimaan.
Sähköisen liikenteen tuotekategoriassa tarjoamme uusille loppuasiakkaille tietoa latausinfrastruktuurista. Tapaamme mielellämme ilmasto- ja ympäristöstrategeja sekä valtion, kuntien, suurten kiinteistönomistajien, kunnallisten kiinteistöyhtiöiden, energiayhtiöiden ja kaikkien latauspisteitä tarvitsevien tahojen sisäänostajia. Ota meihin yhteyttä, niin kerromme lisää juuri omiin tarpeisiinne sopivista latausjärjestelmistä.
Kiinnostus sähköautojen tarvitseman infrastruktuurin rakentamiseen kasvaa. Samalla, kun sähköautojen tarjonta kasvaa, myös niiden määrä liikenteessä lisääntyy. Täyssähköauto, BEV, joka mahdollistaa noin 350 km toimintamatkan, on hyvä valinta henkilölle, joka haluaa ajaa ympäristöystävällisesti ja taloudellisesti. Tällainen auto soveltuu parhaiten kaupunki- ja taajamaliikenteeseen.
Toinen vaihtoehto on ladattava hybridiauto, PHEV, joka käyttää bensiini- tai dieselmoottoria pitkillä matkoilla. Näiden sähkömoottoriautojen toimintamatka on 30–70 km, joten ne soveltuvat sekä kaupunki- että maantieajoon. Molemmat sähköä käyttävät ajoneuvotyypit voidaan ladata liittämällä auto normaaliin sähköverkkoon latauslaitteella tai erillisellä latausasemalla.
Lataushybridit voidaan ladata 1-vaiheisella 16 A:n teholla, ja täyssähköautojen kapasiteetti vaihtelee 1-vaiheisesta 16-ampeerisesta 3-vaiheiseen 32-ampeeriseen. GAROn GLB-latausasemalla ja 16 ampeerin sulakkeella täyssähköauton lataus kestää noin kahdeksan tuntia ja hybridin kolme tuntia. Julkisissa latauspisteissä käytetään yleisimmin tyypin 2 liitäntää. Näiden tehot vaihtelevat 1-vaiheisesta 16 A:n virrasta 3-vaiheiseen 32 A:n vaihtovirtaan (AC).
Käytössä on paljon myös pikalatausasemia, joiden latausteho on jopa 325 kW. Tällaisissa asemissa käytetään tasavirtaa (DC). GAROn DC-latausasemat löydät esitteestämme Latausasemat OCPP-ympäristöön.
Nykyään autoteollisuus käyttää vakiopistokkeita. Euroopassa käytössä ovat CCS- sekä type2-liitännät. Muutaman vuoden kuluttua kaikissa Euroopassa myytävissä autoissa on tämän tyypin pistokkeet. Tällä hetkellä markkinoilla on kuitenkin vielä automalleja, joissa on japanilaisen standardin mukaisia CHAdeMO- ja type1-pistokkeita.
Kun GAROn latausasema liitetään jakokeskukseen, energiamittaria voidaan lukea reaaliajassa. Ohjelmoitujen raja-arvojen ansiosta tavallinen pääsulake riittää lataukseen ilman, että sähköliittymää tarvitsee päivittää kalliimpaan. Dynaaminen kuormantasaus tunnistaa muun talon sähkönkulutuksen ja säätää lataustehon sen mukaan. Näin pääsulaketta ei koskaan ylikuormiteta, vaikka auton latausvirta voi vaihdella 6 ampeerista 32 ampeeriin.
AC-lataukseen tarvitaan lisäsuojaksi DC-valvonta voimassa olevien sähköasennusvaatimusten mukaisesti. Olemme tehneet DC-vikavirtavalvonnasta entistä älykkäämmän, sillä se myös katkaisee auton latauksen vaarallisten vikavirtojen ilmetessä.
Kun useita latausasemia kytketään samaan jakokeskukseen, energiamittariin kytketystä latausasemasta tulee niin sanottu päälatausasema. Muut latausasemat toimivat sisäisen datalinkin välityksellä tämän alaisina ohjelmoitujen raja-arvojen mukaisesti. Teknisen ongelman sattuessa kaikki latausasemat menevät vikasietotilaan (fail safe mode), mikä tarkoittaa, että laitteet tuottavat ainoastaan pienimmän mahdollisen virran (6 A). Latausasemat voidaan tarvittaessa varustaa WLAN- ja RFID-tekniikalla.
GLBDC-latausasemien kuorman ohjaus toteutetaan erillisellä kokonaiskuormaa mittaavalla GAROn Modbus kWh-mittarilla. Modbus-väylä (suojattu kierretty parikaapeli) yhdistää laitteet toisiinsa.