Sähköautojen latausasemat ja ratkaisut lataamisen hallintaan

Sähköautojen latausasemat ja ratkaisut lataamisen hallintaan

Sähköautojen latausasemat ja ratkaisut lataamisen hallintaan

Katse tulevaisuuteen

GARO on valmistanut satojatuhansia moottorinlämmittimiä ja pistorasioita, joten tiedämme tarkalleen, miten tuotteet saa kestämään pohjoisissa oloissa. Kaukonäköisyytemme, kokemuksemme, osaamisemme ja innovatiivisuutemme ansiosta pystymme tarjoamaan ainutlaatuisen ja laajan valikoiman ajoneuvojen latausasemia. Tuotevalikoimaamme kuuluu niin yksinkertaisia omakotitalojen latauslaitteita kuin tehokkaita pikalatausasemiakin. Lisäksi kehitämme myös alan tuntemusta ja tiedotusta erilaisten koulutusten avulla. Tervetuloa tutustumaan Pohjoismaiden johtavan sähköautojen latausinfrastruktuuritoimittajan valikoimaan.

Garo ja sähköinen liikenne

Sähköisen liikenteen tuotekategoriassa tarjoamme uusille loppuasiakkaille tietoa latausinfrastruktuurista. Tapaamme mielellämme ilmasto- ja ympäristöstrategeja sekä valtion, kuntien, suurten kiinteistönomistajien, kunnallisten kiinteistöyhtiöiden, energiayhtiöiden ja kaikkien latauspisteitä tarvitsevien tahojen sisäänostajia. Ota meihin yhteyttä, niin kerromme lisää juuri omiin tarpeisiinne sopivista latausjärjestelmistä.

Sähköautojen yleistyessä tarvitaan nopeaa ja helppoa latausta

Kiinnostus sähköautojen tarvitseman infrastruktuurin rakentamiseen kasvaa. Samalla, kun sähköautojen tarjonta kasvaa, myös niiden määrä liikenteessä lisääntyy. Täyssähköauto, BEV, joka mahdollistaa noin 350 km toimintamatkan, on hyvä valinta henkilölle, joka haluaa ajaa ympäristöystävällisesti ja taloudellisesti. Tällainen auto soveltuu parhaiten kaupunki- ja taajamaliikenteeseen.

Toinen vaihtoehto on ladattava hybridiauto, PHEV, joka käyttää bensiini- tai dieselmoottoria pitkillä matkoilla. Näiden sähkömoottoriautojen toimintamatka on 30–70 km, joten ne soveltuvat sekä kaupunki- että maantieajoon. Molemmat sähköä käyttävät ajoneuvotyypit voidaan ladata liittämällä auto normaaliin sähköverkkoon latauslaitteella tai erillisellä latausasemalla.

Lataushybridit voidaan ladata 1-vaiheisella 16 A:n teholla, ja täyssähköautojen kapasiteetti vaihtelee 1-vaiheisesta 16-ampeerisesta 3-vaiheiseen 32-ampeeriseen. GAROn GLB-latausasemalla ja 16 ampeerin sulakkeella täyssähköauton lataus kestää noin kahdeksan tuntia ja hybridin kolme tuntia. Julkisissa latauspisteissä käytetään yleisimmin tyypin 2 liitäntää. Näiden tehot vaihtelevat 1-vaiheisesta 16 A:n virrasta 3-vaiheiseen 32 A:n vaihtovirtaan (AC).

Käytössä on paljon myös pikalatausasemia, joiden latausteho on jopa 325 kW. Tällaisissa asemissa käytetään tasavirtaa (DC). GAROn DC-latausasemat löydät esitteestämme Latausasemat OCPP-ympäristöön.

Käytössä olevat liitännät

Nykyään autoteollisuus käyttää vakiopistokkeita. Euroopassa käytössä ovat CCS- sekä type2-liitännät. Muutaman vuoden kuluttua kaikissa Euroopassa myytävissä autoissa on tämän tyypin pistokkeet. Tällä hetkellä markkinoilla on kuitenkin vielä automalleja, joissa on japanilaisen standardin mukaisia CHAdeMO- ja type1-pistokkeita.

Garon latausasemat eivät koskaan ylikuormita kiinteistön sähköverkkoa

Kun GAROn latausasema liitetään jakokeskukseen, energiamittaria voidaan lukea reaaliajassa. Ohjelmoitujen raja-arvojen ansiosta tavallinen pääsulake riittää lataukseen ilman, että sähköliittymää tarvitsee päivittää kalliimpaan. Dynaaminen kuormantasaus tunnistaa muun talon sähkönkulutuksen ja säätää lataustehon sen mukaan. Näin pääsulaketta ei koskaan ylikuormiteta, vaikka auton latausvirta voi vaihdella 6 ampeerista 32 ampeeriin.

AC-lataukseen tarvitaan lisäsuojaksi DC-valvonta voimassa olevien sähköasennusvaatimusten mukaisesti. Olemme tehneet DC-vikavirtavalvonnasta entistä älykkäämmän, sillä se myös katkaisee auton latauksen vaarallisten vikavirtojen ilmetessä.

Kun useita latausasemia kytketään samaan jakokeskukseen, energiamittariin kytketystä latausasemasta tulee niin sanottu päälatausasema. Muut latausasemat toimivat sisäisen datalinkin välityksellä tämän alaisina ohjelmoitujen raja-arvojen mukaisesti. Teknisen ongelman sattuessa kaikki latausasemat menevät vikasietotilaan (fail safe mode), mikä tarkoittaa, että laitteet tuottavat ainoastaan pienimmän mahdollisen virran (6 A). Latausasemat voidaan tarvittaessa varustaa WLAN- ja RFID-tekniikalla.

DYNAAMINEN KUORMANHALLINTA EHKÄISEE SULAKKEIDEN JA KAAPELEIDEN YLIKUORMITUKSEN LATAUSTEHOA SÄÄTÄMÄLLÄ

GLBDC-latausasemien kuorman ohjaus toteutetaan erillisellä kokonaiskuormaa mittaavalla GAROn Modbus kWh-mittarilla. Modbus-väylä (suojattu kierretty parikaapeli) yhdistää laitteet toisiinsa.

Latauslaitteet

Latauslaitteet

Katso tuotevalikoima.

Lue lisää

Latauslaitteet OCPP

Latauslaitteet OCPP

Katso tuotevalikoima.

Lue lisää

Lataustarvikkeet

Lataustarvikkeet

Katso tuotevalikoima.

Lue lisää

Sähköauton latausasemien valintaopas

Sähköauton latausasemien valintaopas

Apua sopivan latausaseman valintaan.

Lue lisää

Latausasemiin lisättäviä ominaisuuksia
G-Cloud -pilvipalvelu

G-Cloud -pilvipalvelu

Ratkaisu taloyhtiöille: G-Cloud - GAROn pilvipalvelut sähköauton lataamisen h...

Lue lisää

Maksuautomaatti GAROn latausasemille

Maksuautomaatti GAROn latausasemille

OCPP-ympäristöön tarkoitettuihin sähköauton latausasemiin yhteensopiva maksua...

Lue lisää

Yhteystiedot

Yhteystiedot

Ota yhteyttä!

Lue lisää

Garo Youtubessa

Garo Youtubessa

Katso videoita.

Lue lisää

Liittyviä tuotteita

Pistorasiakotelot

Pistorasiakotelot

GAROn pistorasiakoteloissa yhdistyvät moderni tekniikka ja hyvä käytännön toi...


Asennustuotteet

Asennustuotteet

Osat latausasemien ja lämmityspistorasioiden asennukseen.


Uutiset GARO Finland Oy

GAROn latausasemat kaikkiin kohteisiin

GAROn latausasemat kaikkiin kohteisiin

GARO Entity kaikkien sähköautojen lataamiseen ja LS4 43 kW raskaalle kalustolle.

Yhdistä moottorinlämmittimiä ja latausasemia

Yhdistä moottorinlämmittimiä ja latausasemia

GARO Entity Heat ja Pro. Rakenna muuntautumiskykyinen ja joustava kokonaisuus.

Älykästä ja kustannustehokasta lataamista

Älykästä ja kustannustehokasta lataamista

GARO Entity Pron GARO Connect -sovellus on täynnä mahdollisuuksia.

Uudet GARO Entity Heat -moottorinlämmittimet

Uudet GARO Entity Heat -moottorinlämmittimet

GARO Entity Heat ja Pro. Joustava kokonaisuus polttomoottori- ja sähköautoille.

Tilaa Rakennusfaktan uutiskirje – saat tuoteuutiset viikoittain sähköpostiisi